مشخصات ژنراتورها

۸ بازديد

سيستم استارت: براي دستگاه‌هاي بزرگ‌تر از حدود ۱ كيلووات اغلب شامل باتري و موتور استارت الكتريكي است. دستگاه‌هاي بسيار بزرگ ممكن است با كمك هواي فشرده استارت بخورند كه مي‌تواند به وسيله يك موتور استارت هوايي (air driven starter motor) و يا ورود مستقيم هواي فشرده به سيلندر انجام شود. دستگاه‌هاي توليد برق در حالت آماده به كار (standby) اغلب شامل يك سيستم استارت خودكار و يك سويچ انتقال (transfer switch) هستند كه زماني كه قطع برق رخ مي‌دهد، بار را از شبكه برق جدا و آن را به ژنراتور متصل مي‌كنند.

تنظيم‌كننده توان (power conditioner): براي تغذيه ايمن برخي از انواع تجهيزات الكترونيكي، موتور ژنراتور پرتابل ممكن است به يك تنظيم كننده توان نياز داشته باشد.

اينورتر (inverter): ژنراتور‌هاي كوچك قابل حمل ممكن است از يك اينورتر استفاده كنند. مدل‌هاي داراي اينورتر مي‌توانند در سرعت‌هاي آهسته‌تر كاركنند تا توان لازم را توليد و در نتيجه سر و صداي موتور را كاهش و راندمان آن را افزايش دهند. ژنراتور‌هاي اينورتر براي دستگاه‌هاي حساس الكترونيكي مانند رايانه‌ها و چراغ‌هاي داراي بالاست بهترين انتخاب هستند.انواع موتور-ژنراتور

موتور-ژنراتور‌ها در طيف گسترده‌اي از رتبه توان موجود هستند كه شامل دستگاه‌هاي كوچك دستي قابل حمل تامين كننده چند صد وات توان، يونيت‌هاي نصب شده روي چرخ كه مي‌توانند چند هزار وات را تامين كنند و يونيت‌هاي ثابت و يا نصب شده روي تريلي كه مي‌توانند بيش از يك مگاوات را تامين كنند.صرف نظر از اندازه، ژنراتور ممكن است با بنزين، گازوييل، گاز طبيعي، پروپان، سوخت زيستي، آب، گاز فاضلاب يا هيدروژن كار كند. بسياري از يونيت‌هاي كوچك‌تر براي استفاده از بنزين به عنوان سوخت ساخته شده‌اند و واحد‌هاي بزرگ‌تر سوخت‌هاي مختلفي همانند ديزل، گاز طبيعي و پروپان (مايع يا گاز) مصرف مي‌كنند. همچنين بعضي از موتور‌ها (موتور‌هاي دوگانه سوز) به صورت همزمان از ديزل و گاز استفاده مي‌كنند.بسياري از ژنراتور‌هاي موتوري از يك موتور رفت و برگشتي (reciprocating engine) با سوخت‌هاي ذكر شده در بالا استفاده مي‌كنند. همانند بسياري از نيروگاه‌هاي سوخت فسيلي زغال سنگي، موتور مي‌تواند يك موتور بخار (steam engine) باشد. برخي از موتور-ژنراتور‌ها از توربيني (turbine) همانند توربين‌هاي گاز صنعتي (industrial gas turbines) نيروگاه‌هاي پيك (peaking power plants) و يا ميكروتوربين‌هاي (microturbines) مورد استفاده در برخي از اتوبوس‌هاي هايبريدي الكتريكي به عنوان موتور استفاده مي‌كنند.

رتبه ولتاژ (ولت)، فركانس (هرتز) و توان (وات) ژنراتور به صورتي انتخاب مي‌شوند تا براي بار متصل شده مناسب باشند.

ژنراتور‌هاي موتوري با سوخت گاز طبيعي اغلب قلب نيروگاه‌هاي توليد برق و حرارت همزمان (combined heat and power) يا CHP در مقياس كوچك (كم‌تر از ۱، ۰۰۰ كيلو وات) هستند.

 كاربرد موتور-ژنراتور

موتور-ژنراتور‌ها براي تامين برق در مكان‌هايي استفاده مي‌شود كه در آن برق مركزي (از نيروگاه) در دسترس نيست و يا برق تنها به طور موقت مورد نياز است. ژنراتور‌هاي كوچك گاهي براي تامين برق ابزار‌هاي قدرت در سايت‌هاي ساختماني استفاده مي‌شوند. ژنراتور‌هاي نصب شده روي تريلي براي تامين برق تاسيسات موقت روشنايي، سيستم‌هاي تقويت صدا، سواري تفريحي و ... به كار مي‌روند.

ژنراتور‌هاي نصب شده روي تريلر (trailer mounted generators) يا ژنراتور‌هاي موبايل (mobile generators) همچنين براي موارد اضطراري و يا پشتيبان در شرايطي كه نياز به يك سيستم پشتيبان وجود دارد و يا هيچ ژنراتوري در سايت نيست مورد نياز هستند.ژنراتور‌هاي برق آماده به كار (standby power generators) به طور دايمي نصب و آماده تامين توان بار‌هاي بحراني در طول وقفه موقت منبع تغذيه برق سراسري هستند. بيمارستان‌ها، تاسيسات خدمات ارتباطات، مراكز پردازش داده‌ها، ايستگاه پمپاژ فاضلاب و بسياري ديگر از تاسيسات مهم با ژنراتور برق آماده به كار مجهز شده‌اند. برخي از ژنراتور‌هاي برق آماده به كار بدون نياز به تعامل انساني، به طور خودكار از دست رفتن برق شبكه را تشخيص مي‌دهند، موتور را استارت مي‌كنند، با استفاده از سوخت از يك خط گاز طبيعي به كار مي‌افتند، زماني كه برق شبكه دوباره برقرار مي‌شود را تشخيص مي‌دهند و سپس خود به خود خاموش مي‌شوند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.